Batik

 

Jag hittade insperation av en tjusig brud på Kristianstadsdagarna och bestämde mig för att jag också skulle göra batik-leggings. Jag är lagom nöjd med mitt resultat och är sugen på att göra mer batik. Det är KUL!

Jag köpte textilfärg på Åhlens "Nitor textilfärg" 400g innuti förpakningen finns det en bruksanvisning som är viktig att läsa först. Jag färgade förhand men det ska visst gå att färga i tvättmaskin också men har läst att det inte skulle bli lika bra resultat.

Fukta hela tyget, ta tag i en bit, sno till den biten ungefär som om du ska vrida ur vatten, knyt fast det med .tex. paketsnöre. Jättehårt!

Häll upp varmt vatten ca 40 grader gärna lite varmare. Töm sedan försiktigt färgen och fixeringsmedelt i vattnet och blanda runt. Lägg ner textilerna i vattnet och se till att färgblandningen täcker hela tyget. Färga i ca 30 minuter och se till att hålla tempraturen på vattnet och rör om regelbundet, med ca 2-3minuters mellanrum.
Skölj sedan av textilerna noga tills vattnet är klart. Eftertvätta därefter med tvättmedel för att få bort överskottsfärgen. Använd inte tvättmedel med blekmedel.


Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag tror jag såg den tjejen också! Hon hade blonda dreads, rätt mkt eyeliner och lila leggings med vita batikmönster, hon var skitsnygg!

2009-07-13 @ 14:48:15
Postat av: Stefanie

yes! hon är super söt och jag hoppas hon hittar hit och ser att vi tycker det om henne! :D haha

2009-07-13 @ 14:52:26
URL: http://stiffnie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0